Hodněkrát jsem se zájemci o campy řešil, jestli je lepší jet na ty první na jaře a nebo naopak, jestli není blbost jezdit na konci sezóny. A často se taky ptají, kdy je vlastně dobrý trénovat techniku a jak. Že oni jezdí v terénu a asi dobře. Jen by potřebovali trošku zlepšit. Nic nejde samo. Čtením článků a koukáním na videa určitě něco pochytíte, ale chybí vám dohled a odborná rada, kde děláte chybu a jak na to. Chce to pravidelnost! Proto nejčastěji a nejraději děláme třídenní campy, kde vaše návyky sice hodně rozhodíme, ale je taky dost času, aby se začaly ukládat ty nové dovednosti. Abyste pochopili, jak se jednotlivé dovednosti ovlivňují. Tak jak a kdy na tu techniku?

Tak za prvý...

...si musí člověk-cyklista říct na co tu techniku potřebuje. Hodně cyklistů si myslí, že na našich akcích a campech učíme nějaké skoky a vylomeniny, který oni nepotřebujou. Oni přece jezdí jen na rychlost a v lehkém terénu. A já pořád dokola opakuji, že dobrá technika je důležitá v každém ježdění. Že to není o tom, jestli přejedete nějaký kámen nebo skočíte velký skok. Ale jestli se správně díváte, jestli máte správný rytmus jízdy a postoj na kole, jestli umíte dobře brzdit, víte jak volit převody a jak projet zatáčku.

Věřím, že si myslíte, že tohle umíte. Že přeci jezdíte dlouho a hodně. Věřím, že najedete třeba i dost kilometrů za rok a že jezdíte i v náročnějším terénu. Ale věřte, že děláte hodně chyb a zbytečně ztrácíte hodně energie nepřesnostmi v základních dovednostech. Techniku prostě potřebujete k tomu, aby vám kolo jelo, abyste terénní vlny využili k získání rychlosti a ne aby vás brzdily. Aby vás vaše setrvačnost posouvala vpřed po trati a ne mimo ni. Věřte, že dobře vedené kolo umí projet hodně věcí skoro samo a s minimem vydané energie. A že přesně tohle trénujeme s Jitkou Škarnitzlovou a Kristianem Hynkem. Oba umí jezdit na kole hodně dobře, ale pořád je to hlavně o výkonu. V technice mají chyby stejné jako drtivá většina cyklistů. A tak pilujeme jednoduché prvky a opravujeme základy. Kdo sleduje Nino Schurtera a jeho trénink, tak ví, kolik on věnuje času pohybovým cvičením a obratnosti. A pak má tak exlelentní techniku, která mu pomáhá vyhrávat.

Za druhý... 

...je důležitý si uvědomit, že tréninku techniky musíte dát čas a pravidelnost. Že trénovat techniku neznamená jezdit bezhlavě v terénu. Že to znamená přemýšlet o tom, nechat se vést a nechat si poradit. Pochopit jak se jednotlivé dovednosti propojují a ovlivňují. Ucítit, že to dává smysl a pak tomu věnovat čas. Techniku nenatrénujete při najíždění vytrvalosti. Tam si jen můžete dál ukládat. Potřebujete dostat jednotlivé návyky co nejvíc pod kůži, abyste vše dělali co nejvíc automaticky. Je opravdu hodně jiný příběh projet něco technicky dobře, když na to máte čas připravit se, urovnat se a když to zkoušíte pořád dokola a jeden pokus vám vyjde. A vy se pak chválíte, že to umíte. Prdlajs! Umíte to, když to dokážete udělat v posledním kole závodu, na dně sil a pod tlakem. Musíte to prostě jezdit nejdřív v klidu, opakovat jednu zatáčku třeba stokrát. Zkoušet různé nájezdy, různé rychlosti a přemýšlet nad tím, co a kdy bylo lepší, co bylo bezpečnější, co rychlejší, co nejmíň energeticky náročný. Nejdřív si to musíte vyhodnotit, pak naučit v klidu, pak v rychlosti a pak unavení.

Za třetí... 

...doporučuji trénovat techniku hlavně v zimním období. Hobíkům i závodníkům. Nechte si léto na závodění a nebo prima výlety a už jen praktický používání. Když odložíte vše na jaro, tak je taky už pozdě. V zimě je víc času a klidu. Jednotlivý dovednosti můžete trénovat v podstatě kdekoliv a v čemkoliv. Stačí třeba půlhodinka co nejčastěji. Vzít si kolo třeba v garáži, před domem a nebo někde pod střechou a pilovat rovnováhu, jízdu v pomalý rychlosti, různý kolečka, osmičky, rozjíždět se a zase brzdit, zkoušet zvedat ruce, sbírat předměty ze země, poskakovat, zvedat kola a v podstatě cokoliv vás napadne. Čím víc se na kole naučíte, tím víc ho budete ovládat v krajních situacích.

Podle mě je na to nejlepší pevný kolo, který na všechny vaše impulsy reaguje okamžitě a vy se to líp učíte. Stejně je dobrý dát si sedlo níž, abyste měli na kole víc prostoru. Zkoušejte vše dělat vestoje, protože přes technické pasáže jezdíte vestoje. Můžete to dělat i v sedě. A i na různých kolech. Na učení jsou nejlepší platformy. Tedy klasické rovné pedály. Už slyším ty hlasy, že to je blbost a vy jezdíte v nášlapech a tisíc dalších že. Klid! :-)

Na trénink jsou stoprocentně lepší platformy!

Je potřeba si uvědomit, že vy umíte některý věci jen díky tomu, že máte nohy přidělaný. To je fajn. A budete třeba říkat, že v platformách vám nohy nadskakují a nedrží na pedálech. Ano, to tak je. Vy se musíte naučit kolo cítit a ovládat nohama. To že vám nohy třeba v terénu nadskakují na platformách je vlastně informace o tom, že kolo dostává od země nějaké nárazy a vy je neumíte pohltit v kolenou, aby se nepřenášely do vašeho těžiště a tím pádem do plynulosti vaší jízdy. Podle mě se kolo ovládá hlavně nohama a přes pedály ho hodně cítíte. A to se díky platformám naučíte mnohem líp. Také se vám bude na malém prostoru líp rozjíždět a zastavovat. Nebudete pořád nacvakávat a budete se soustředit na výuku. Bude se vám z kola i líp vystupovat. Víc najdete v mém blogu o tomto tématu. Letos v létě jsme jezdili v Livignu se Zdeňkem Štybarem a tenhle silničář jezdil z kopce na sjezdovým kole taky na platformách a bral to právě jako dobrou přípravu i změnu v tréninku.

Taky si na trénink klidně nechte džíny a tenisky a zkrátíte tím časovou náročnost a třeba vás to bude víc bavit.

Za čtvrý...

...je podle našich zkušeností mnohem lepší a efektivnější učit se pod dohledem. Nechat si poradit od někoho, kdo umí poradit a najít vaše chyby. Mezi cyklisty koluje řada špatných návyků a rad, jak jezdit. Třeba o tom, že když jedu do nějaké technické pasáže, tak si dám skoro ten nejlehčí převod, abych to projel. Ale když se kola netočí, já kolo neposouvám vpřed ale spíš šlapu zelí, tak to nikam nejede. Nebo ta o tom, že kdo brzdí nejezdí rychle. Nemyslím si, že první v cíli na Moto GP je ten co nebrzdil, ale ten co umí brzdit nejlíp. Je tedy dobrý, když vás někdo vede. Když vám opraví chyby a dá dobrý doporučení a rady.

Doporučuji vám jako základní přípravu číst výukové články tady u nás na webu. Postupně tam budou přibývat další, které jsem psal pro časopis Velo. Koukejte se na moje videa. Tady na webu najdete ten hlavní výběr z Dresslerovy Školy kola a další jsou na mém youtubovém kanále. Ty vám zase dají další rady a snad vše postupně pochopíte.

A pak určitě doporučuji vzít si třeba tři hodinky Individuální výuky s některým z mých skvělých lektorů. Když budete dva nebo tři kamarádi, tak se cena sníží a může to být i zábavnější. A je vlastně jedno, jaké bude počasí. Chladno vám nebude, protože nebudete jezdit příliš rychle a nebude vás chladit studený vzduch, ale spíš na místě, kdy se víc zahřejete. A přes zimu se dá na lekcích domluvit docela flexibilně a rychle.

Tak se do tréninku techniky zakousněte a uvidíte, že budete časem rychlejší a hlavně veselejší cyklista.

A mrkněte i na moje video k tomuhle blogu a doufám, že budete veselejší cyklista hned. Hlavně, až to zkusíte doma :-)

 A díky moc za sdílení mezi kamarády, co věří jen v sílu motoru a hrajou si jen s watama!