rychlejší je ten, kdo ze zatáčky vyjede jako první
a ne ten, kdo do ní první najel

4. Díl: Zatáčení

Na mých campech se hodně účastníků chce naučit třeba bunny hop, ale většinou narazíme na  to, že neumí pořádně projet zatáčku. Tedy tak, aby to bylo projetí rychlé, plynulé a  bezpečné. A  přitom je to věc, kterou cyklisté upotřebí mnohem víc. Mám pro vás jedno cvičení, které prověří, jestli umíte zatáčet správně a jestli si umíte zvolit správnou stopu při průjezdu zatáčkou.

V disciplíně zvané zatáčení platí hlavní, velmi jednoduché pravidlo: rychlejší je ten, kdo ze zatáčky vyjede jako první, a ne ten, kdo do ní první najel.

Jde tedy o to dobře zvolit nájezdovou rychlost, brzdit včas, ne až v zatáčce, ale před ní. A  pak projet plynulou stopou a být rychlý a aktivní při výjezdu. K tomu je nutné do zatáčky najet tak, aby vás nevynesla, kam nechcete jet, ale abyste vždy vyráželi, kam jste zamýšleli. A právě tam musí směřovat váš pohled. To je další pravidlo. Rozhodně nesmíte až v zatáčce řešit, kam jet, a najednou prudce manévrovat s řídítky. Tolik teoretický úvod, jdeme se točit.

„Zatáčecí“ cvičiště si postavte na  rovině anebo třeba na mírně nakloněné ploše. Můžete zkusit i různě kluzké povrchy, trávu, hlínu, štěrk, asfalt... Z palet si udělejte malou plošinu a z dvou prken šikmý sjezd. Pomocí kuželů nebo PET lahví a podobných pomůcek vytyčte slalom (vhodné nejsou těžké předměty, například kameny). Vaším úkolem bude rozjet se z nájezdu (nebo několika lehkými šlápnutími) a pak už jet jen setrvačností a snažit se projet vše co nejplynuleji a nejrychleji. Rozhodně byste neměli zastavit, to je znamení chyb.
Nejdřív si dejte kužely do přímky a jezděte pomaleji, postupně zkracujte vzdálenosti mezi nimi a dávejte je tak, abyste byli nuceni dělat co nejostřejší zatáčky, a přidávejte na rychlosti. Prostě si trénink ztěžujte a vymýšlejte různé další varianty.

Už v první zatáčce musíte udělat vše dobře, vlastně co nejlíp, protože máte na vše nejvíc klidu. I malá chyba se může postupně projevit a načíst k další malé chybičce a za chvilku vás dovést do fáze, kdy se mezi kužely už nevejdete. Nebo zastavíte. Nenechte kolo rozjet moc rychle, nastavte si včas rychlost, jíž zatáčku dokážete projet. Prsty máte připravené na brzdových páčkách, abyste mohli mírně přibrzďovat a kolo tak řídit. Opakuji, mírně a plynule přibrzďovat!Najíždíte si vnějším obloukem, abyste za kuželem jeli rovně. Špatně je jet rovně ke kuželu a až pak zatáčet. To se vám spíš zavřou řídítka. Pohled směřuje už do výjezdu ze zatáčky a ramena rotují do jejího středu. A tam se také nakláníte tělem.

První kužel mám za sebou, už jsem u druhého. Slalom jsem si postavil docela těžký a neměl jsem tolik prostoru najet zatáčku tak velkým obloukem, jaký by byl nejlepší. Je ale vidět, že jsem asi metr od kužele a že už zatáčím a jedu obloukem. Je to stejná pozice jako na první fotografi i. Těžiště mám na zadním kole, aby mi přední kolo na  tom štěrku neustřelilo. Ramena opět rotují do zatáčky, stejně tak i koleno vnitřní nohy. Opakováním je připomenutí faktu, že se dívám tam, kam chci jet, a to mi automaticky naklání horní polovinu těla.

Přední kolo obkroužilo větší oblouk, zadní se až teď přibližuje k vnitřku zatáčky a ke kuželu. Já už směřuji do další zatáčky a na tu se nyní soustředím. Dívám se na další kužel a volím stopu. Tady se nejvíc pozná, jestli jedete dobře, nejvíc se projeví chyby. Budeteli v  zatáčce příliš dlouzí, budete mít teď spoustu práce, budete muset prudce manévrovat řídítky a to vás hodně zbrzdí a rozhodí váš rytmus. Pokud jste vybrali stopu dobře, tak se vám naopak kolo urovná a rozjede. 

Na tomhle snímku jsem se snažil ukázat špatný způsob obkroužení kužele, ale moc mi to nešlo. Něco málo přesto lze při porovnání s předchozí fotografi í vypozorovat. Je to malý rozdíl, ale velmi podstatný – směr podélné osy kola a zatočení řídítek. Zkuste se na to podívat, než budete číst dál. Co vidíte? Na prvním záběru už opravdu pokračuji urovnaný dál, na druhém naopak směřuji ještě před žlutý kužel, a proto budu muset hodně zatáčet a možná i brzdit. Tím samozřejmě ztratím rychlost i rytmus. Anebo dokonce zastavím. Musel bych se znovu rozjíždět a to stojí zbytečnou energii. Zkuste se naučit projet co nejplynuleji a nejrychleji. To je cesta, díky níž vám správná technika jízdy ušetří energii, kterou využijete třeba v  jízdě do  kopce nebo při závěrečném spurtu v závodě. Právě těmito důležitými detaily vás lepší technika jízdy může zrychlit.

Foto: David Stella