Rovnováha je opravdu zásadní
pro většinu cyklistických dovedností

2. Díl: Rovnováha

V této lekci budeme cvičit rovnováhu. Ta je opravdu zásadní pro většinu cyklistických dovedností a její trénování je podle mě nejdůležitější. Ukážu vám několik variant překážek, ale nebojte se vymyslet si svoje. Tohle je jen základní návod. Zkoušejte jezdit co nejpomaleji a třeba se i zastavit a znovu rozjet. Nebo naopak co nejrychleji. Na lehký i těžký převod. A zjistíte, že ten těžší je často mnohem lepší než lehký, na němž vám nohy „propadají“. Zkoušejte jet třeba s jednou rukou, koukejte se do strany, zpívejte si u toho, prostě cokoliv. Ono se to jednou někde sepne a použije.

Začněte nejdřív s prkny na zemi, zbavíte se tak strachu z výšky. Nemáte kam spadnout, můžete se opřít nohou o zem, na niž je to kousek. Jeďte vestoje, můžete to ale zkoušet i vsedě. Dívejte se, kam chcete jet, tak jeden až tři metry před sebe a ne těsně pod přední kolo. Jeden nebo dva prsty mějte připravené na brzdových páčkách, budete tak moci kolo řídit i lehkým přibrzděním. Těžiště se snažte udržet nad prkny a rovnováhu vyvažujte pohybováním kola pod sebou a pohybem kolen do stran.

Postupně si prkna dejte trochu zvlněně, budete tak cvičit rovnováhu, ale také správnou volbu trasy. Určitě se vám stane, že vám sjede zadní kolo na zem. To je většinou chyba příliš brzkého zatočení předním kolem a ještě u vnitřní hrany té malé prkenné zatáčky. Musíte si ji najet venkem, jenom tak má zadní kolo šanci udržet se na prknech. Je pochopitelné, že to lze jen do určitého úhlu, za ním byste s ním už museli poskočit. To se budeme učit někdy příště. Rozhodně špatně je kroutit se v pase tak, jak to ukazuji já. Asi to na té fotce trošku přeháním, ale podstatné je udržovat rovnováhu pohybem kola pod sebou a ne náklony těla do stran, kdy samozřejmě měníte svoje těžiště. Když ho posunete příliš do strany, už nemáte čím přitáhnout zpět.

Dalším krokem je jízda po paletách. Dejte je plnou plochou navrch a snažte se udržet na jedné řadě prken. Sice to je zdánlivě lehčí než na těch samotných prknech, ale najednou vás stresuje, že by vám mohlo přední a zadní kolo zapadnout mezi prkna a riziko pádu je už o něco větší. Proto je tohle dobré zkoušet. Nedívejte se do těch mezer, ale opět před sebe a tam, kam chcete jet, tedy na jedno konkrétní prkno. Líp se jede na střední „lajně“, tou začněte, ale postupně zkoušejte i ty krajní. Uvidíte, jak může tak malý rozdíl ovlivnit vaši jistotu.

Na fotce je dobře vidět, že jedu vestoje. Zadek ale netlačím k řídítkům, mám ho u sedla, dopředu se nenakláním ani trupem a hlavou. To ale dělá hodně cyklistů. Přikrčí se, aby to nezkazili, a tím to zkazí.

Opět složitějším stupněm výuky je otočit některé palety vzhůru nohama. Nejdřív třeba jen jednu, pak dvě, tři, všechny. I tady uvidíte, jak vás to bude znovu více stresovat, a přitom to je stejné jako jet po těch prknech na zemi. Tedy co se dovedností týká, tak určitě. Nenechte se znervóznit mezerami, soustřeďte se jen na to, po čem jedete, a ne na to, co je kolem vás. Je to dobrý trénink na úzké cesty někde nad srázem. Máte lehce pokrčená a vytočená kolena do stran, aby mělo kolo prostor na pohyb, mírně pokrčené jsou i lokty.

Dalších kombinací je docela hodně a nebojte se je zkusit. Jen postupujte pěkně krok po kroku a ztěžujte si ten rovnovážný svět plynule. Kombinujte prkna s paletami, dávejte je navrch tou plnější nebo děravější plochou, klidně si i prkno dejte nastojato. Jezděte přímo anebo takhle do zatáček, pomalu i rychleji. A nezapomeňte, že je vždy důležitý nájezd i odjezd. Najet musíte už urovnaní. Ze začátku je to lepší z větší vzdálenosti, časem to zkoušejte z co nejmenšího rozjezdu. Musíte být také přesvědčeni, že to dokážete anebo že se o to chcete pokusit. Vyrážet s pocitem, že to stejně neumíte a že spadnete, znamená, že asi spadnete opravdu. Na konci překážky očima nekoukejte jen na tu poslední hranu, ale dva tři metry za ní. A tam chtějte ještě dojet. I zadní kolo musí sjet z toho správného prkna. V těch posledních centimetrech můžete pořád ještě všechno zkazit a ztratit.

Foto: David Stella