Cihla, prkno, paleta
a učebna je hotová!

1. Díl: Cihla, prkno, paleta

Chci věřit tomu, že už většina cyklistů pochopila, že dobrá technika je potřeba. Že techničtější jezdci jsou nejen bezpečnější a přejedou víc věcí, ale jsou i rychlejší a efektivnější, protože neplýtvají zbytečně energií při zvládání těžších pasáží, dokážou víc cítit i jednoduší terén, umí líp pracovat s těžištěm, setrvačností a podobně.

Techniku je potřeba také trénovat, nenajdete ji během vyjížďky, je třeba si na ni vyhradit čas a prostor. Myslím, že všichni, kdo chtějí být rychlejší, vědí, že musí trénovat fyzickou kondici. A tak ji trénují. Stejně musíme přistupovat i k technice.

Nejde tedy říct: „Chci být lepší v těch složitějších pasážích, ale nemám čas to trénovat.“ Zní to jako protimluv a je to protimluv.

Netřeba dlouhých hodin, netřeba převlékání

Většina z vás nemá během roku tolik času a jste nejspíš rádi, když vůbec vyrazíte na vyjížďku a stihnete něco objet. Pro zlepšení techniky by ale stačilo jen občas vyčlenit pár minut. Zkusit si některé pasáže víckrát za sebou různými způsoby a z toho si odnést nějaké zkušenosti. Podle mě je ale na trénování techniky ideální náš český podzim a zima. Venku je chladno, šero a mokro a vám se nechce vyjet mrznout někam do bahna. Co ale zkusit letos jiný scénář? Postavit si pár překážek na dvorku před domem, na parkovišti, na zahradě, před garáží nebo v ní? Stačí pár čtverečných metrů, troška jednoduchých překážek a dá se natrénovat hodně věcí. Může vám být skoro jedno, jaké je počasí. Stačí hodinka a budete toho mít tak akorát. Navíc se nemusíte složitě převlíkat, klidně si nechte džíny a triko, jen si radši vezměte přilbu.

Malé, leč důležité zásahy do kola

Dobré je dát si sedlo kousek níž a použít platformy, tedy klasické rovné pedály bez nášlapného systému. Já vím, přijde vám to divné a složitější, a první momenty budou těžší, ale dá vám to víc klidu, že sundáte nohu včas. Ze svých campů mám zkušenost, že na začátku při výměně pedálů brblá řada účastníků. Druhý den už o tom nevědí a po campu si tyhle pedály pořídí na „takové to domácí ježdění“. Proč si dát sedlo kousek níž? Budete mít víc prostoru na pohyby, víc klidu a rozvahy. Naučte se to nejdřív takto a až časem si dejte sedlo zpět do XC polohy. Anebo to střídejte, záleží jen na vás. Máte-li na řídítkách rohy, sundejte raději i je. Nástavce vám totiž zabraňují ve větším a přirozenějším vytočení loktů, které pomáhá získat lepší cit v řízení a celkovém ovládání kola. I tady si to můžete párkrát zkusit a uvidíte, jestli je na jaře zase vrátíte. Dobré je také maličko snížit tlak v pneumatikách, aby kolo po překážkách tolik neskákalo. Lepší je učit se vše na pevném kole, kde máte okamžitou odezvu na všechny vaše pohyby a impulsy, pružení řadu věcí ulehčuje. Nebojte se cokoliv zkoušet na různých kolech, naučíte se tak líp používat vaše dovednosti a aplikovat je na změnu vybavení. Jak s oblibou říkám, čím víc kol jezdíte, tím víc jste cyklista.

Nejprve pomalu, až pak zrychlovat

Jsou dovednosti, které lze trénovat jen na rovině, a pak je hodně těch základních, na něž stačí opravdu pouze pár překážek. Jsem stoprocentně přesvědčený, že je třeba natrénovat jednotlivé dovednosti správně v jejich základech. Jen tak můžete dokázat projet složitější místa při vašich výletech. Nejdůležitější je natrénovat vše nejdřív v pomalejších rychlostech, a když to umíte, budete umět jet i mnohem rychleji. Opačně to nefunguje.

Paleta z frcu, prkno a hřebík

K výuce dovedností, kterou pokryje tento seriál, budeme potřebovat překážky. Samozřejmě si je můžete vyrobit, ale myslím, že není potřeba takto ztrácet čas, když postačí obyčejné věci. Snažil jsem se proto vybrat materiál, který je levný, nemusíte jej složitě převážet (byť jednou) a vejde se skoro i do osobáku. Anebo na něj. Vyrazili jsme s fotografem Davidem do jednoho hobby marketu a zkusili, co to všechno bude stát. Cestou jsme si ale udělali zastávku. Základním prvkem naší domácí školy totiž bude europaleta. V různých výkupech můžete koupit použitou, přijde vás zhruba na 250 Kč (za přibližně stejný obnos si ji lze i půjčit na libovolnou dobu).

Druhý stavební prvek je prkno, musí být pevnější. Možná máte nějaké staré doma, pokud ne, je tu hobby market nebo dřevoprodej. My jsme si vybrali dvoumetrová stavební prkna. Na střeše auta si tedy vezu čtyři palety a čtyři prkna (truhlářská fošna 50x150 mm, délka 2 m, 134 Kč/kus). Koupil jsem si rovnou i upínací popruh, kterým jsem vše na cestu stáhnul a který jde následně použít při stavbě jednotlivých tratí. A pak pár hřebíků, kterými můžete fixovat palety nebo prkna k sobě, aby se neposouvaly.

Z campů mám barevné kužely, které také použijeme, ale na tohle stačí i prázdná PET lahev anebo lahev cyklistická. Když nepočítám vratnou zálohu za palety, tak jsme utratili zhruba 800 Kč, za něž si užijeme docela dost zábavy. Všechen ten materiál přitom po výuce můžete doma nějak použít.

Návrat zpět v čase

S materiálem vyrážíme k mým rodičům, ke garáži, kde jsem se sám naučil spoustu věcí. Když jsem závodil, tak jsem na trávě vedle ní měl asi 200 palet, desítky pneumatik, klád a skruží. Umělé osvětlení a trénoval jsem tam za každého počasí, častokrát rovnováhu s jednou obyčejnou cihlou, a to i když jsem už měl doma na polici hodně medailí a pohárů. Pořád dokola. Zastavit, urovnat se, přední kolo na cihlu, z cihly, na cihlu, z cihly, s co nejmenším počtem pohybů, co nejvíc v klidu. Pojďme se nyní učit společně. Třeba pak budete mít z kola mnohem větší radost, když dokážete přejet místa, kde jste doteď kolo přenášeli nebo je objížděli.

Foto: David Stella