Učte se od základů!
V prvním díle vám ukážu, že jde trénovat techniku jen na rovině. Možná vám to přijde jako prkotina, ale hodně cyklistů by chtělo umět jezdit, skákat přes kořeny, přejet kameny, a přitom nedokážou jednoduché věci. Učte se od základů!
První dovedností, kterou vás po půlroční pauze zkusím potrápit, je co nejpomalejší jízda v co nejmenším kruhu. Účelem není naučit se stát na místě, ale umět udržet klid a plynulost jízdy. Tedy hlavně šlapání do pedálů. Tenhle prvek vás učí směrování pohledu a oddělení pohybů horní a dolní poloviny těla. A především jednu velmi důležitou věc. Hlavní ovládací jednotkou vašeho kola je motor. A motor jsou vaše nohy, rozhodně ne ruce. Soustřeďte se tedy na pohyb nohou. Co se tady na rovině naučíte, je přesně to, co potřebujete v každé zatáčce. V pomalé do kopce, ale i rychlé z kopce.
Ze začátku klidně jezděte větší kolečka anebo jen různé vlny a osmičky. Učte se plynule šlapat do pedálů. Zkoušejte to hlavně vestoje, ale klidně i vsedě. Velmi důležitý je váš pohled. Dívejte se, kam chcete jet, tedy do zatáčky. Pootočíte hlavou a natočí se vám i ramena, tak je to správně. Spodní část těla se soustředí na šlapání do pedálů.
Vaše těžiště by mělo zůstat víc na zadním kole a na vnější straně zatáčky. Když se nakloníte nad řídítka, bude se vám příliš zatížené přední kolo bořit nebo půjde do smyku. Potřebuje být odlehčené, aby mělo prostor a klid zatáčet. Když se budete tlačit zadkem do zatáčky, tak do ní spadnete. Rovnováhu udržujete pohyby kolenou do stran.
Velmi podstatné je mít na brzdových páčkách jeden nebo maximálně dva prsty. Jemným přibrzďováním korigujete rychlost a plynulost jízdy. Vaše nohy pořád plynule šlapou do pedálů a pohání kolo vpřed, tedy stále držíte bike „pod plynem“ – jak moc jede, kdy ho pustíte a kdy přidržíte, řídíte brzdami. Šlapete tedy vlastně do přibrzděného pohonu. Zkuste to, funguje to.
Nejtěžší okamžik zatáčení je ten, kdy máte kliky svisle a střídá se „záběrová“ noha. Tady je velmi důležitý plynulý přechod. Je to věc, která se vám hodí také v těžkých výjezdech. Měli byste mít pořád váhu hlavně na zadním kole a tedy těžiště spíš lehce za sedlem. A co je velmi podstatné, měli byste se snažit šlapat dopředu a ne do země. Chodidlo záběrové nohy je lehce šikmo a hned v horní svislé pozici začínáte kolo posunovat vpřed.
Chybným šlapáním dolů pouze rozhoupete tlumiče a kolo zašlapete do země. Je také jasné, že vám to půjde na jednu stranu líp a na druhou hůř, a to v závislosti na tom, se kterou nohou jezdíte bez šlapání normálně vpředu.
A je tady ještě jeden prvek na rovinatý trénink. Použil jsem ho i v knize Škola kola v kapitole se Zdeňkem Štybarem a pravidelně s ním potrápíme většinu účastníků našich kempů. Je to na pohled jednoduchá věc a možná si řeknete, proč ji vlastně máte trénovat. Jenže jakákoliv věc, kterou se naučíte na svém kole, vám pomáhá líp ho ovládat. Možná ji nepoužijete v téhle podobě, ale někde se jistě „zaklapne“ a zúročí. Nikdy asi nebudete zvedat bidon ze země, ale určitě pro něj často saháte do košíku na rámu, seřizujete si tlumení za jízdy anebo saháte pro něco do zadních kapes. A často přitom nebezpečně zavlníte s kolem. Tohle cvičení je tedy zase na oddělení pohybů. Na uvolnění a plynulost. A pro bezpečnost.
Na začátek si můžete cvičení zjednodušit použitím větší lahve. Jednodušší je také jet vsedě. Rozjet se, včas si urovnat rychlost a nebrzdit u lahve. Tam už potřebujete mít co nejmíň starostí a vzruchů. A to je zase věc, která funguje u většiny dalších dovedností. Držet dobrý rytmus jízdy a dobře si rozložit úkony tak, abych jich v tom nejtěžším místě měl co nejmíň. V klidu a plynule sundám ruku z řídítek, druhou udržuji přímý směr, nakláním se k lahvi a kolem už pomalu vyvažuji na druhou stranu.
V okamžiku kontaktu s lahví musíte udržet přímý směr jízdy, stejně tak když ji zvedáte ze země. Pohledem byste měli směřovat už spíš lehce vpřed, abyste se jím „nezabodli o láhev“ a nezatočili kolem ní. Celou dobu máme i tady prst na brzdě. Není to proto, abyste zastavili, ale abyste brzdou korigovali a udržovali správnou rychlost a rytmus.
Pokročilejší žáci zkusí zvednout ze země bidon nebo třeba něco ještě menšího, kámen, pumpičku, duši… Bude to ještě větší akrobacie. Tenhle prvek můžete zařadit kdykoliv i během vyjížďky, třeba si udělat nějaké minizávody s kamarády o pivo. Jinak právě v tomto případě bych určitě doporučil platformy. Budete hodně přepadávat na stranu, kam se shýbáte, a snímek ukazuje, že ani mně se nepodařilo udržet ideální směr jízdy, a to nevidíte, že jsem ne vždy odjel s kamenem v ruce. Naopak to s vámi bude pěkně kroutit a noha na druhé straně kola vám bude vykopávat do vzduchu, aby vyrovnávala rovnováhu. Užijte si to a bavte se s kolem!
Foto: David Stella