přijíždět k překážce s pochybnostmi
je půl prohry

3. Díl: Přejezd přes překážku

Trénink vyjíždění a sjíždění z překážek bude zároveň tréninkem rovnováhy. Pro začátek opět trochu „truhlařiny“. Nejdřív si postavte jen dvě palety a jedno prkno jako nájezd. Postupně zvyšujte počet palet a i délku a složitost příjezdu. Nebojte se dát do cesty i jednu paletu jako překážku. Položte ji na šířku, délku, vzhůru nohama, na co si troufnete a co zvládnete. Bude to pak podobné jako výjezd na stráňku, úvoz nebo kámen s příjezdem přes kořeny či kameny. Nebojte se postavit dráhu, která vám přijde složitá anebo zbytečná. Nic z toho, co se na kole naučíte, není zbytečné.

Jakkoli umělý a vůči přírodě nepatřičný dojem vyvolávají palety a prkna, nenechte se mást, jsou to klasické situace, které se učíme zvládat, situace, na něž v přírodě narážíme velmi často.

Hodně důležitý je už příjezd k překážce. Je potřeba se včas urovnat, zařadit správný převod. Budeme se učit překonání překážky se šlapáním, tedy aktivní jízdou. Druhá možnost je přijet ve velké rychlosti a překážku přehoupnout setrvačností. Pohyby jsou pak hodně podobné, ale pro náš trénink je lepší jezdit vše v pomalé rychlosti a navíc na zahradě to na pěti metrech stejně moc nerozjedete. Je jasné, že je lepší jet vestoje se zadkem u sedla a ne u řídítek. Dívejte se na hranu překážky a ne pod přední kolo. Kolena a lokty jsou lehce pokrčené, jeden nebo dva prsty připravené na brzdových páčkách. Samozřejmě jste rozhodnuti, že překážku přejedete. Chcete ji přejet! Ona to cítí a pustí vás na sebe. Už jsme o tom mluvili, ale připomenu to: přijíždět k překážce s pochybnostmi je půl prohry. Ve chvíli, kdy se přední kolo dostane na šikmé prkno opřené o palety, přišlápněte plynule do pedálů.

Také při nájezdu na překážku stále šlapete do pedálů. Důležité je, abyste do nich zabírali hned v horní úvrati (řečí času a letců na jedenácté hodině) a šlapali před sebe. Přes pedály tak tlačíte kolo vpřed, čímž se vám automaticky posouvá těžiště dozadu. Přední kolo je odlehčené a v pohodě překoná malý stupeň při nájezdu na paletu. Zadní zatížené zase má dobrý přítlak pro přenos energie. Očima sledujete už odjezdovou hranu překážky, nekocháte se tím, co právě zvládáte. Kolena jsou pokrčená a pomáhají vám držet rovnováhu.

Když se přední kolo dostane na vrch palety, měli byste se přesunout těžištěm k řídítkům. Proč? Nyní potřebuje odlehčit zadní kolo, aby nenarazilo o hranu plnou vahou. Také pokrčená kolena mu pomohou v překonání kritického místa. Ale hlavně je lepší dostat se na překážku nejdřív tělem a pak tam za sebou nechat dojet kolo. Důležité je dát si i pozor na to, aby vám pedály neškrtly o hranu palety, překážky. V tomto okamžiku jsou blíže zemi, riziko kontaktu je větší. Je to sice drobná chyba, ale má fatální následky. Na pozici mých nohou vidíte, že jsem teď přestal šlapat a kliky mám ve vodorovné pozici. Pohled už směřuje na odjezdové prkno.

Zadní kolo vyjelo na palety a přední už sjíždí dolů. Podle pozice nohou můžete vytušit, že už zase šlapu do pedálů. Je to sice z kopce a za chvilku budu muset brzdit před plotem, ale v tuhle chvíli je velmi důležité přidat plyn a dát kolu energii, aby vyjelo tam, kam chcete vy, a nečekat na to, co se stane samotíží. Je to chvíle, kdy budete mít problém udržet rovnováhu, a musíte ji řešit aktivně. Díváte se už na konec prkna anebo až za něj. Těžištěm se vracíte k sedlu. 

Kolo se mi rozjelo a já posouvám zadek až za sedlo. Není to tak z kopce, ale takhle to je správně, aby nebylo tolik zatížené přední kolo a při nějakém nárazu mě to hned nehodilo přes řídítka. Kolena jsou pokrčená a pruží, spíše natažené lokty pérují jen v malém rozsahu. Nesmíte je povolit a nechat si natlačit těžiště k řídítkům, to je nebezpečné. A nemusíte mít před sebou zrovna plot. Celou dobu kolo ovládáte šlapáním do pedálů, pohybem kolen do stran a přibrzďováním. Rozhodně nechtějte nějak kormidlovat řídítky. Nepodceňujte odjezd z překážky. I tady můžete udělat zásadní chybu a než řeknete hop, tak vám zadní kolo sjede z prkna a je konec. Zkoušejte i variantu, kdy bude kratší nájezdová pasáž a delší odjezdová. Musíte umět na překážku vyjet, ale taky z ní co nejlépe odjet. 

Foto: David Stella