Jízda po předním kole a současné odhození kola zadního vám pomůže vyřešit řadu situací.

5. Díl: Odhazování zadního kola

Minule jsme se učili jednu z nejzásadnějších dovedností každého cyklisty, tedy zatáčení, dnes zkusíme něco, co možná zavání zbytečnou ekvilibristikou, ale je to prvek, který vám pomůže vyřešit řadu situací. Anebo vás naučí líp ovládat kolo – jízda po předním kole a současné odhození kola zadního.

Je tu ale ještě jeden rozměr tohoto tréninku. Je totiž víc než dobré, přímo nutné, naučit se správně a s citem brzdit přední brzdou.

A tohle se zase dá trénovat v klidu za domem na několika málo překážkách. Dejte si dvě prkna vedle sebe, která povedou z palet dolů, a pojďme jezdit. Z tohohle mírného kopečka to půjde líp než na rovině. Je třeba ale dávkovat všechny pohyby a síly s citem. Bez zbytečné křečovitosti a urputnosti. Není třeba se něčeho bát!

Nejdřív si zkusíme jízdu po předním kole. Nemusíte ujet velkou vzdálenost. Stačí jen zvednout zadní kolo od země a plynule ujet třeba jen metr nebo dva. Učíte se citu při brzdění přední brzdou, ale také si osvojujete správné a „chladnokrevné“ reakce. Vezměte si přilbu, na brzdové páky položte jeden, maximálně dva prsty a nechte kolo rozjet z prken. Potom s citem, ale razantně, přibrzděte přední brzdou. To by mělo dát impuls vašemu tělu a zadnímu kolu k pohybu vzhůru, zadní kolo se nadzvedne. Teď se rozhodně nesmíte leknout a povolit lokty. Tahle nejčastější a nejzásadnější chyba dělá z brzdění přední brzdou pro mnohé cyklisty nebezpečnou aktivitu. Kvůli povoleným loktům se vám totiž natlačí těžiště příliš dopředu a riziku přeletu přes řídítka prudce vzroste. Ruce musíte mít naopak zpevněné a natažené. Pružíte jen v kolenou, jež by měla pohlcovat případný přebytek dopředné energie. Díky tomu se pod vámi kolo pohybuje vpřed a nenakopává vás do pevných nohou. Míru zvednutí zadního kola a délku jízdy už ovlivňujete hlavně prací s přední brzdou. Musíte lehce a plynule přibrzďovat. Pokud vám zadní kolo padá k zemi, tak přidejte tlak na páčce anebo se klidně nakloňte trochu víc nad řídítka. Pokud začnete mít pocit, že přepadnete, tak páčku naopak lehce povolte. Opakuji. Vše dělejte s citem a plynule!

Dobrý tréninkový prvek je i odhození zadního kola do strany. Všechny pohyby jsou stejné jako u předchozí dovednosti. Jediné, co musíte udělat navíc, je pohyb v bocích. Už při přibrzdění přední brzdou současně lehce škubněte zadkem. Je to stejný pohyb, jako byste si chtěli, třeba při tancování s vaší partnerkou, ťuknout boky o sebe. Všimněte si, že přední kolo se stále drží přímého směru, to hlavně proto, abych při dopadu na zem nepřepadl do strany přes kolo, ale rozjel se dopředu. Trupem se snažím udržet nad prkny, do strany jsem vytlačil jen boky. Mám pokrčenou „vnější“ ruku, pohledem sleduji prostor těsně před předním kolem. Všimněte si i mých prstů na páčkách. Brzdím jen jedním, pouze přední brzdou, druhý mám natažený, aby zadní kolo dopadlo na zem odbrzděné.(Pozor: Já mám na kole brzdy nasazené v motocyklovém stylu, pravou rukou ovládám přední.)

 

Podíváme se na odhození i zboku. Snažím se jet po předním kole a musím být tedy váhou víc vpředu, abych byl ve více rovnovážné pozici. Brzdím přední brzdou. Lokty mám ale zpevněné a kolena uvolněná a pokrčená. Boky jsem už při odlepení od země škubnul do strany a zadní kolo tak nyní mám mimo prkna. Přední kolo jede rovně vpřed. Kdybyste se naučili jezdit po předním kole víc, tak můžete ujet v téhle pozici i několik metrů. Já se budu snažit hned přistát.

 

Zadní kolo už mi padá k zemi. Tlak na přední brzdě jsem povolil, což je na mých prstech dobře vidět. Kolo se musí po dopadu rozjet vpřed. A vy vše musíte dobře odpružit. Proto se už krčím víc k zemi.

 

Důležitá je i poslední fáze, tedy dobrý dopad. Nebojte se, že vám zadní kolo škrtne o prkna. Když budete mít „měkká kolena“, pokrčené pracující nohy, tak vše dopružíte a nic se nestane. Moje přední kolo jede pořád rovně vpřed a tam mě i po dopadu vyveze. Trupem jsem se snažil udržet celou dobu nad prkny. Nahnete-li se celým tělem do strany, tak vám hrozí, že tam i spadnete. Vše je jen práce v bocích a cit při práci s přední brzdou, která posouvá vaše těžiště víc nad řídítka. Nebojte se a zkuste to. Nejdřív jen trošku zvednout zadní kolo, pak trošku odhodit a ono to přijde. Není to úplně jednoduché, ale ani těžké. A až pojedete v nějakém těžším sjezdu, tak budete mít větší cit při nakládání s přední brzdou a nebudete se tolik bát, když se vám bude kolo trošku plašit a zvedat od země.

Foto: David Stella